Dacă din procesele cognitive omul reuşeşte să diferenţieze, să identifice, să interpreteze,
să înţeleagă şi să explice ceea ce se află şi se întâmplă în jurul său, prin procesele de energizare, potenţare şi direcţionare el devine capabil să ia o anumită atitudine şi să se exprime activ şi selectiv prin comportamente specifice. În categria acestor procese include motivaţia şi afectivitatea.
Motivatia
Prin termenul de motivaţie se desemnează un întreg ansamblu de
„entităţi” psihice care reflectă oscilaţiile, disonanţele şi deficitele care apar în cadrul
diferitelor componente ale sistemului personalităţii, determinând subiectul să acţioneze în
direcţia înlăturării lor şi restabilirii echilibrului. Luată global, motivaţia reprezintă, aşadar,
forţa motrice internă a comportamentului şi activităţii, conferindu-ne caracterul de fiinţe
active şi relativ autonome.
Orice act comportamental integrat are o anumită bază motivaţională, iar motivaţia
devine o lege generală de organizare a comportamentului.
Elementul central al structurii motivaţionale este trebuinţa. Aceasta exprimă nevoia
puternic consolidată de ceva anume: hrană, apă, aer, odihnă, mişcare, adăpost, informaţie,
frumos etc. Nesatisfacerea îndelungată a unei trebuinţe duce la perturbări majore ale
echilibrului psihic al personalităţii. De aceea, trebuinţele, prin actualizare, generează cele mai
puternice motive sau mobiluri de acţiune. Genetic, trebuinţele umane se împart în două grupe
mari: primare sau înnăscute (aici intrând, în primul rând, trebuinţele biologice şi fiziologice)
şi secundare sau dobândite (aici intrând trebuinţele de cunoaştere, trebuinţele estetice,
trebuinţele religioase, trebuinţele morale).
Luând drept criteriu urgenţa şi ordinea de satisfacere, A. Maslow a construit „piramida
trebuinţelor”, larg acceptată în psihologie. În forma ei finală, piramida cuprinde 8 clase, care
în ordine, de jos în sus, sunt următoarele:
I trebuinţe biologice
II trebuinţe de securitate
III trebuinţe de afiliere socială
IV trebuinţele Eului
V trebuinţe de autorealizare
VI trebuinţe de cunoaştere
VII trebuinţe estetice VIII trebuinţe de concordanţă.
Din analiza acestei piramide se degajă următoarele aspecte şi relaţii: 1) o trebuinţă este
cu atât mai improbabilă, cu cât este mai continuu satisfăcută; 2) o trebuinţă nu apare ca motiv
decât dacă cea anterioară ei a fost satisfăcută; 3) efectul perturbator al nesatisfacerii cronice a
unei trebuinţe este cu atât mai mare, cu cât trebuinţa respectivă se situează mai aproape de
baza piramidei; 4) activarea şi satisfacerea trebuinţelor se subordonează legii alternanţei – o
trebuinţă o dată satisfăcută se retrage lăsând locul alteia.
Pe lângă trebuinţe, în alcătuirea sferei motivaţionale a omului intră alte două
componente: interesele şi idealurile. Interesele realizează legătura noastră selectivă şi relativ
stabilă cu diferite aspecte ale realităţii şi domenii de activitate; idealurile reprezintă forţa de
proiecţie şi propulsie a etaloanelor şi modelelor de devenire a propriei personalităţi.
După efectul în timp pe care îl are satisfacerea lor, trebuinţele pot fi împărţite în
pozitive, care contribuie la menţinerea echilibrului personalităţii sau la stimularea şi
menţinerea proceselor de dezvoltare, şi negative, care determină degradări şi tulburări serioase
ale tabloului psihocomportamental (ex. trebuinţe de alcool, trebuinţe de droguri etc.).
Raportată la performanţa activităţii, motivaţia pune în evidenţă o anumită intensitate
optimă – optimum motivaţional. În principiu, activităţile uşoare şi mai puţin atrăgătoare prin
conţinutul lor reclamă o motivaţie mai puternică, iar cele dificile şi atractive prin conţinut
reclamă o stare de motivaţie mai slabă.
Motivatia este motorul vietii noastre psihice intrucat tot ceea ce intreprindem este provocat de componentele motivatiei.